Wednesday, October 6, 2010

Dan Demi Waktu...

**Sambil Feeling penyanyi utama kumpulan ungu (sape ntah nama dia)tengah dok nyanyi** - dan demi waktuuuuuuu, yang mengalir di samping muuuuuu, maafkanlah diri kuuuuu.. la la la la lala lala alaaaaaaaaaa (yang lalalala tu macam biasa lah ya - tak hengat lirik)...
Dan Demi waktuuuuuuuuuu...

Demi 1...
Satu hari di hari rayaaaa....
Hari itu (hari raya ke berapa ntah), kami cadang nak buat open house. So! macam biasalah sebelum nak memulakan open house, tentunya banyaklah barang yang perlu dibeli...
bahan-bahan mentah, bahan separa mentah, bahan-bahan masak, bahan separa masak, kelengkapan2.. mangkuk polisterin, cawan polisterine, pinggan polisterin, sudu polisterin (?). garpu polisterin (?).. semualah polisterin.. nasib baik tak ada jual ayam dgn sayur polisterin.. kalau tak itu pun kena beli sekali tu... al maklumlah, nak buat open house kan. mana nak lengkap open house tanpa sebarang alatan polisterin..

Sehari dua sebelum memulakan open house tu, Isteri aku mintak izin nak beli segala keperluan-keperluan polisterin dan tak polisterin tu... kebetulan pulak adik aku yang studi kat UM tu ada sekali, bolehlah tolong tengok-tengok @ kejar mengejar hero berdua yang semakin hari semakin lasak Ya Rabbi tuu...

Kebetulan pulak hari tu aku memang tengah kerja dan buat-buat bizi, tak dapat temankan dia jadi dengan 'Kecik tapak tangan padang bola aku tadahkan' lah aku mengizinkan... dengan pesanan - nanti aku tolong topapkan mana-mana polisterin yang kurang...

Dipendekkan cerita...
hari tu isteri aku hantar SMS lagi sekali... katanya dia dah beli semua beli keperluan nak buat open house tu... tapi setelah membuat bayaran, dia mintak izin dekats cashier yang jaga kaunter masa tu utuk letakkan barang itu sekejap kat meja cashier tersebut sebaba dia perlu ke kedai berhampiran untuk mencari barang keperluan lain... dan lepas semuanya selesai nanti dia datanglah ambik semula... dan cashier tu izinkan.

Entah macamana, dia terlupa...lepas urusan beli barangan keperluan selesai, dia terus hidupkan kereta dan melupakan barangan yang dia tinggalkan sebentar di meja cashier... sampai kat rumah barulah disedari yang dia telah tertinggal barangan tersebut.

Dia tanya pendapat aku, perlu ke dia balik semula ke pasaraya tersebut utk ambik semula barangan itu sebab letak duduknya rumah aku dengan pasaraya berkenaan - memang jauh juga.

aku yang memang selalu perasan sibuk masa tu terus tekan tekan telefon dengan pantas membalas balik SMS dari dia:

“Pergilah ambil semula, DEMI..”

Ops!, aku tak sempat habiskan ayat SMS, tapi dah tertekan butang ‘send’, aku sepatutnya habiskan ayat dengan menulis … “Pergilah ambil semula demi mengelakkan pembaziran, sebab barang yang tertinggal tu pun, banyak jugak..."

Tapi takpelah, aku harap dia faham, lalu aku terus sambung kerja tanpa hantar SMS susulan,

dan seperti yang di duga, dia balas SMS balik:

“DEMI apa?”

aku terus balas SMS:

“DEMI cintaku padamu”

YIHA!!

Ps: DEMI sesungguhnya, membazir itu amalan Syaitan....



Demi 2
Satu hari di hari rayaaaaa...
hari itu hari raya ke berapa ntah...

isteri aku yang masih sibuk dengan open house, hantar SMS lagi,

"Saya kat pasar ni bang!!!, nak beli buah Temikai berapa bijik nih?"

Solehah sungguh bini aku ni.. nak beli temikai berapa bijik pun nak tanya jugak ke yang?

Setelah berfikir dengan pantas, aku pun reply:

“Belilah dalam 7 bijik, DEMI...”

lalu aku putuskan lagi ayat aku dekat perkataan demi dan menekan butang send...

seperti yang di jangka, dia tanya balik.

“DEMI apa?”

Aku terus balas SMS:

“demi cintaku padamu”

heheheh

Ps: DEMI sesungguhnya, manusia itu mudah lupa…


Demi 3
Satu hari di hari rayaaaaaaa...
hari itu hari raya ke berapa ntah...
….

Isteri aku SMS lagi...

"Bang!! saya lupa beli plastik sampah... Nanti abang tolong belikan ya?"...

Hmmm.. kesian isteri aku, tentu penat nak selesaikan sendiri semua urusan.
Eh! jangan salah paham pulak ya, bukan aku tak nak tolong, tapi memang betul, aku memang tangah perasan sibuk masa tu... betul-betul perasan sibuk... tapi takpe, esok aku tolong masak. (konon-kononnyalah)...

Dan kemudian, untuk kali ke tiga nya aku reply balik semula SMS isteri aku...

"Iyelah. Nanti abang belikan. Abang beli banyak-banyak yang besar-besar tu DEMI..."

Aku masih putuskan disitu, dan tekan lagi butang send...
(syok pulak main SMS, DEMI-DEMI nih)..

kemudian aku tunggu...

sekejap...

dua kejap...

tiga kejap...

...

Eh, pelik, dia tak reply pun SMS macam biasa untuk tanya balik ‘DEMI’ apa...

Aku pulak yang jadi penasaran terus telefon balik..

“Kenapa awak tak tanya ‘DEMI’ apa?”

“Dah tahu, DEMI cintaku padamu..”

“Eh! Tak, Abang bukan nak bagitahu, ‘DEMI cintaku pada mu’ macam biasa tadi, tapi ada ‘DEMI’ lain nih..

“DEMI apa?”

"Nanti abang SMS, segan nak cakap.."

Pendek cerita, lepas tu, aku pun taip SMS dan sent kat dia..

“DEMI SESUNGGUHNYA, aku cinta pada mu”

YIHAAAAAAAA!



“DEMI ALLAH Aku cinta padamu ”

5 comments:

kin said...

Salam,
Encik ni ada abang tak yg single?
...lol... just kidding... hehehe

I'm addicted to this blog oredi... How leh? :D

Thanks for sharing those sweet & happy moments... May Allah bless U & your family.
Looking forward for yr new entry ;)

taiptenang said...

wow. nice one. untungnya ur wife kan.

theblabber said...

wow kak kin and aznee ada sini. bagus kan brader ni menulis. saya membaca sambil tersenyum.

next year buat open house, jgn lupa ajak saya. walau di mana berada, DEMI makan free semuanya tarak hal.

vict said...

salam kin..
abang2 single takde lah... adik adalah 2 org lagi... boleh lah tu kot... hehehe
* May Allah bless u & ur family too...

papepun, terima kasih sebab sudi singgah..


aznee...
harap2 mcm tulah. sebabnya yg beruntung sebenarnya ialah saya, sebab ada dia..

theblabber...
(tetiba rasa mcm riak pulak kena puji bagus menulis.. haishh!!)

Ok! raya tahun depan jgn lupa dtg open house saya DEMI menghabiskan makanan mana2 yg tak habis , bulehhh??

theblabber said...

boleh bang, no prob!! mao jumpa kembar tu. haha