Saturday, October 16, 2010

"Apa Yang Mereka Tidak Ajar di Harvard Business School"

Mood aku sebenarnya tak berapa baik sejak sehari dua nih.. tapi kau tahu, betapa bertuahnya kalau kau sedang mempunyai anak kau sendiri (dan isteri kau sendiri / suami kau sendiri), bila mana mood kau yang tak baik atau pun tak berapa nak baik itu akan berubah secara outomatik menjadi baik dan tidak degil bila kau memandang wajah-wajah comel anak kau yang bersih, mulus suci dari segala gejala noda, dosa dan maksiat..

sungguh! itu antara tuahnya memiliki zuriat sendiri...

so! aku cadangkan kepada kau yang sekarang dalam keadaan mood yang kurang baik atau tak berapa nak baik - segeralah miliki anak... secara halal ya... dan nescaya kau juga akan dapt menikmati suasana pertukaran mood secara mendadak itu bilamana kau memandang wajah-wajah anak kau...

kalau kau tak percaya, kau boleh cuba sekarang...

***
Ada sebuah buku di rak buku bilik aku...
ok, baiklah... yang sebenarnya ada banyak buku... tapi sekarang aku hanya mahu ceritakan pasal sebuah buku yang berada di antara buku-buku yang banyak itu...

"Apa Yang Mereka Tidak Ajar di Harvard Business School" (tajuk setelah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu)
adalah tajuk sebuah buku tu... dan buku tu jugak tidak pernah aku baca. Walaupun aku agak minat membaca, tapi buku ini langsung tidak menarik minat aku...

aku ingat dulu buku tu aku beli sebab harganya murah.. ada diskaun 70%...
ya! aku adalah seperti itu... satu tabiat adakalanya suka membeli barang yang aku rasakan murah walaupun aku langsung tak nak guna barang tersebut... buruk kan, perangai macam gitu.. ohh!!

buku tu ditulis seorang seorang yang berjaya dalam bidang pengurusan sukan; yang aku agak merupakan seorang lulusan Harvard Business School. Buku itu adalah mengenai pengurusan dari segi aplikasi. (aku tahu ni sebab aku baca kat back cover dia dan biodata penulis)

Harvard Business School ni kalau kau nak tahu adalah antara institusi terulung dalam melahirkan pengurus atau usahawan yang berjaya (kalau kau dah tahu pun baiklah kau buat-buat tak tahu).

Mungkin.. mungkinah apa yang diajar kat sana adalah ilmu-ilmu pengurusan yang terkini dan dapat pulak sokongan atau pun tunjuk ajar dari syarikat-syarikat multinasional yang berjaya.

Cikgu-cikgu yang mengajar kat situ mungkin adalah individu yang pakar dalam bidang masing-masing dengan bukan calang-calang kelayakan. Dan jugak budak-budak yang dapat belajar kat situ pun bukan calang-calang ke'terer'annya.. Jadi apa lah nak heran sangat kalau lulusan dari situ semua hebat-hebat dan otai-otai belaka...

Tapi, sehebat-hebat Harvard pun tetap ada kurangnya sebab dia juga manusia biasa... errrrr, maksud aku ciptaan manusia biasa.
Sehebat-hebat Harvard, tak semua perkara boleh kita belajar kat situ... Kat Harvard mereka tidak mengajar semuanya.
Apa yang diorang tidak ajar tu, tidak ada lah pulak aku ketahui. sebab buku tu aku beli je dan tak nak baca.....

mungkin sebab itu buku itu tajuknya macam tu.

agak pelik...

Tapi! kalau tajuk buku tu ditukar kepada "Apa yang mereka tidak ajar di universiti awam", barangkali aku tahu dan aku boleh cerita sedikit sebanyak...

Kalau dikumpulkan jawapannya secara kolektif, mungkin ada orang akan kata "banyak yang tidak diajar"

Mungkin juga ada yang akan kata "langsung tak ajar apa-apa"... :|

Ironinya, dunia kat luar ni, tak sama dengan dunia yang diajar kat universiti.

Kat universiti, semua pembangunan sistem adalah mengikut fasa. Di dunia sebenar ada sistem yang dibangunkan tunggang-terbalik.

Kat universiti, budak IT akan belajar benda-benda pasal komputer.... di dunia sebenar pulak, budak IT pun ada yang jual air tebu! Budak akaun pun ada yang tengah jahit manik labuci.

Kat universiti orang selalu sibuk-sibuk pasal peratus yang dapat kelas pertama sikit tapi kat luar tak ramai pun orang peduli.
Dapat kelas pertama tapi tak reti buat kerja tak ada gunanya. Baiklah dapat kelas dua tak kira bawah ke atas tapi tahu buat kerja.

Kat luar ni orang yang tak mengaji sampai universiti pun ada yang boleh buat kerja lagi hebat dari orang yang ngaji universiti.

Jadi kau rasa logik ke untuk berkata gagal di dunia luar (dibaca: penganggur) adalah kerana salah pihak universiti....???

Jadi aku perlu mengatakan begini:-
mereka tak ajar tentang perisian 'Indesign' masa 'budak tu' kat universiti dulu. Sebab tulah dah dekat seminggu mengadap 'Indesign' tapi tak reti-reti buat jugak lagi.

Semua tunggu nak kena ajar, apa guna ada otak?

p/s... aku dulu pun tak tahu pakai indesign ni... di ajar sikit je... yang lain-lain semua kena ikhtiar sendiri. Nak hidup, gitulah gaya dia... huhhhh... hangin betul dgn budak sorang tu.....

5 comments:

kin said...

sape lar budak iteww ye, Vict?

Why not u sedekahkan aje buku itu kat dia... erkk

vict said...

ada lah sorang budak tuu...

buku tu, tak bolehlah nak bagi walauuu pun tak di baca. maybe nanti saya fotstet je, pastu bagi kat dia..

Mah@mahu said...

Salam kenalan bro... and salam blogger aku baru baca blog kau nice..

Andrew N said...

vict, ako pagpunta sa Malaysia na ito Sabado ... naghihintay sa akin sa paliparan

vict said...

Mah@mahu...
salam kenal. terima kasih sebab sudi singgah dan membaca. nanti aku buat kunjung balas ya...


Andrew..
oh really.. how exciting..
ok! call me when you arrive at ...

send me the exact itinerary ...